Att arbeta hemifrån kan låta enkelt, men kräver struktur, planering och tydliga mål för att bli effektivt. Här får du tips som hjälper dig att vara produktiv, även på sikt.

Skapa tydliga rutiner

Ha samma arbetstider som du vanligtvis har på ditt jobb. Välj en plats hemma där du kan sitta ostört och samla allt som har med jobbet att göra där. Var tydlig med din omgivning vilka tider som gäller. Ta gärna en snabb promenad och fyll på med energi och syre innan du sätter dig vid datorn.

Planera din tid

Gör en planering för dagen och veckan på samma sätt som om du vore på jobbet. Skriv in tidsblock i exempelvis Outlook för aktiviteter och arbetsuppgifter som du ska göra under dagen. Skriv även in tid för lunch. Ta korta pauser någon gång i timmen för att hålla en hög koncentration och produktivitet. Var också noga med när du ska avsluta dagen, annars finns en risk att jobbet hänger kvar på kvällen och produktiviteten minskar.

Verktyg för kommunikation

Idag finns massor av digitala verktyg för att ha videosamtal eller möten online med kollegor, kunder eller leverantörer, exempelvis Zoom, Teams eller Google Hangouts. Skicka ut en agenda inför mötet och genomför det på samma sätt som om ni satt i samma rum. Ha även en god struktur för hur du och dina kollegor håller er uppdaterade om varandras projekt. Här kan verktyg som Trello eller Slack vara till hjälp.

Ha tydliga förväntningar och mål

Om du arbetar på distans, speciellt om det sker under en längre tid, är det viktigt att veta vad som förväntas av en. Sätt därför upp tydliga mål med ditt arbete. Annars finns en risk att du tvekar i dina beslut och därmed tappar fart.

Identifiera sådant som distraherar

Blir du lätt distraherad av sociala medier eller nyheter som dyker upp på skärmen? Identifiera vilka tidstjuvar som gäller för just dig. Vad medveten och fokuserad och klicka inte in på dessa under din arbetstid. Om det inte fungerar får du helt enkelt blockera eller radera dem.