Rubriken är avgörande för att locka läsare och nå fram med din text. Det är de första orden de läser och du har bara har några sekunder på dig att fånga läsaren. Här är tips på hur du skapar rubriker som engagerar och väcker intresse.

Få med sökorden

Vill du synas i sökmotorerna ska du se till att få med de sökord som folk googlar på. Är du osäker kan ett verktyg som Googles Keyword Planner vara till hjälp. Här får du svar på vilka söktermer som används för just ditt ämne. Ett annat tips är att börja med brödtexten. Då blir det snabbt tydligt vad du faktiskt vill berätta om.

Var rak och relevant

Ögat ser lättast de tre första orden i en rubrik. Tänk därför ut vad du vill säga och förmulera det på ett enkelt sätt. Krångla inte till det med för många ord. Det ska vara lätt för läsaren att snabbt förstå vad du vill förmedla. Använd underrubriker för att skapa en god struktur och överblick.

Använd en siffra

En siffra i rubriken blir tydlig och enkel att relatera till. Det gillar vi människor. Skriv ut siffran: ”3 tips på…”, ”7 saker att tänka på…”. Genom att använda siffror får läsaren också klara förväntningar på texten.

Använd verb hellre än substantiv

Verb har bättre genomslag i rubriker än substantiv, till exempel ”Bli bättre på copywriting” istället för ”Copywriting i praktiken”.

Ställ en fråga

Att ställa en fråga triggar igång nyfikenheten hos läsaren och är ett bra knep att locka till mer läsning. Prova dig fram och se hur du kan formulera om ett påstående till en fråga.

Utgå från din målgrupp

Utgå från dina läsare och använd ett språk som går hem hos just dem. Då ökar chansen att de faktiskt fastnar för din rubrik, blir nyfikna och vill läsa mer.

Skriv 5 förslag – vilket lockar mest?

Skriv ned minst fem förslag på rubriker och testa dem på dig själv eller dina kollegor. Då får du snabbt feedback innan du publicerar. Fråga dig själv, vilken skulle jag ha klickat på?

Vill du veta hur jag kan hjälpa just ert företag med rubriker som lockar läsare?

Maila mig så pratar vi vidare.