Har du svårt att veta skillnaden mellan viral och organisk räckvidd eller vad SERP och CTR är? Här går vi igenom begrepp och buzzwords inom content marketing.

Advertorial

Är en annons som anpassas efter kanalen så att innehållet liknar en ”riktig” artikel. Ordet är sammansatt av det engelska advertisement, annons, och editorial, redaktionell.

Bounce rate

Heter avvisningsfrekvens på svenska är ett vanligt mätetal i Google Analytics. Handlar om hur många som endast besöker en av sidorna på din webbplats.

Call-to-action (CTA)

En uppmaning för din besökare att göra något samt instruktion om hur, exempelvis ladda ner en e-bok eller prenumerera på ett nyhetsbrev.

Click-through-rate (CTR)

Klickfrekvens på svenska och är antal klick som en annons får delat med antal gånger den har visats. Klickfrekvens kan användas för att mäta hur väl dina annonser och sökord fungerar, och är ett mått på hur väl den lyckats fånga din målgrupps intresse.

Content marketing

Genom att skapa relevant och värdefullt innehåll skapar du mervärde för läsaren. Du lockar din målgrupp till att vilja veta mer istället för att sälja. På så sätt förtjänar du deras lojalitet istället för att köpa den.

Dark social

Innehåll som delas på nätet via kanaler som inte syns i analysprogram, exempelvis om du mailar en länk istället för att dela den via sociala medier.

Dwell time

Den tid en besökare stannar på en webbplats innan den återvänder till sökresultatet. Det ses som positivt om en besökare stannar länge på en sida då det tyder på att innehållet är intressant och relevant.

Förtjänade kanaler

När ditt innehåll eller budskap publiceras av exempelvis en nyhetssite eller blogg som inte har någon koppling till dig företag.

Google Ads

Googles tjänst för onlineannonsering och kampanjer för ökad synlighet.

Google Analytics

Gratisverktyg för webbanalys där du bland annat kan få data om antal besök och hur besökaren hittat till din sida.

Infografik

Visar komplex information på ett lättsmält, tilltalande och visuellt sätt, vilket ökar chansen att innehållet kommer att läsas och delas. Ditt ämne kan beskrivas med olika moduler och förstärkas av data.

Konvertering

Att få besökare på din webbplats att göra det du önskar, exempelvis prenumerera på ett nyhetsbrev eller fylla i sina kontaktuppgifter.

Konverteringsgrad

Relationen mellan totala antalet besök och de besök som resulterat i en konvertering.

Lånade kanaler

Sociala mediekanaler och plattformar där du inte styr över vilket innehåll som prioriteras eller visas.

Metataggar

Textfält på din sida för att informera sökmotorer om din webbplats med syfte att förbättra sökmotoroptimeringen.

Mobilanpassad sida

Att din sida är optimerad för mobil och olika skärmstorlekar. Viktigt att din sida är anpassad då allt fler läser via mobilen och för att det är en rankningsfaktor hos Google.

Gör Googles mobilvänlighetstest av din webbsida här

Native advertising

Annonser som smälter in i stilen och utformningen av den omgivande miljön. Ofta har annonsen en ram eller text där det står att den är sponsrad.

Nyckelord

De ord som dyker upp när du skriver i Googles sökfält. Bestäm dig för några relevanta nyckelord som du producerar ditt innehåll efter. Se till att få med nyckelorden i dina rubriker, underrubriker och ingresser, men överanvänd inte på resten av sidan då det kan få en motsatt effekt hos Google.

Organisk räckvidd

Antal personer som ser ditt inlägg i sitt eget flöde eller på din sida.

Outbound marketing

Traditionell marknadsföring som exempelvis radio- och TV-reklam, affischer, annonser och direktreklam i brevlådan.

Podcast

Kärt barn har många namn; podcast, poddsändning, podradio eller podd. Ljudfiler som du kan ladda ned och lyssna på via nätet, när du själv vill.

Rankingfaktor

Parametrar som Google eller andra sökmotorer använder i sina algoritmer för att ranka innehåll i sökningar.

Responsiv design

Webbdesign som tillåter layouten att förändras beroende på vilken skärmstorlek och skärmupplösning som besökaren har exempelvis på mobilem, surfplattan eller datorn.

Search Engine Optimization (SEO)

Står för sökmotoroptimering och är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker som används för att få en sida att hamna så högt upp som möjligt i sökmotorers (läs Googles) sökresultat.

Search Engine Marketing (SEM)

Sökmotormarknadsföring. Betalda aktiviteter för att göra ditt företag synligt på sökmotorerna genom exempevis köp av Google Ads eller Google Shopping-annonser.

Search Engine Results Page (SERP)

Den resultatsida som Google eller andra sökmotorer visar när du gör en sökning på olika sökord.

Social Media Marketing (SMM)

Användning av sociala kanaler för att locka besökare till din sida, exempelvis genom att publicera en länk till ditt senaste blogginlägg på LinkedIn.

Social selling

Skapa och utveckla relationer som en del av säljprocessen. Sker ofta via sociala nätverk, men också genom direktkontakt med kunder.

User Experience (UX)

Användarupplevelse – hur en användare upplever en digital tjänst eller produkt, exempelvis en webbsida. Det gäller att möta kundens behov och skapa innehåll som hjälper besökaren.

Viral räckvidd

Antal personer som ser ditt inlägg för att en vän gillat, kommenterat eller delat den.

Ägda kanaler

Kanaler med innehåll som avsändaren själv äger och styr över, exempelvis en blogg eller ett nyhetsbrev.

Finns det fler begrepp som du tycker ska finnas med på listan?

Kommentera eller maila mig gärna!