Alla drömmer om att hamna högt upp i Googles sökresultat. Att jobba systematiskt med sökmotoroptimering är avgörande för hur dina sidor rankas. Här kommer tips vad du ska tänka på.

 

Den viktigaste parametern är att webbsidan är relevant och innehåller samma nyckelord som din sökfråga. Om dessa nyckelord visas på sidan, i rubrikerna, underrubrikerna eller i brödtexten är det mer sannolikt att informationen uppfattas som relevant av Google.

Vilka är dina nyckelord eller sökfraser?

Här kan du göra din egen reserach. Dels via din egen manuella sökning vilka nyckelord som du tror att besökaren googlar på. Dels genom Googles sökordsplanerare.

Tips är att ha med den exakta sökfrasen du vill optimera för i 1:a stycket av brödtexten.

Ett annat tips är att registrera ett kostnadsfritt konto på Screaming Frog. Där kan du exempelvis gå in och söka på om du har rätt format på dina rubriker och underrubriker och om du har kommit ihåg att skapa en meta description – en kort beskrivning av din sida – för samtliga dina webbsidor.

Laddtid

Tid det tar att ladda innehållet på en sida. Det är en av Googles rankingfaktorer och därmed viktigt att ha koll på. Ett sätt att korta ned laddtiden är att optimera sina bilder och en bra tumregel är att de ska vara högst 100 kb/bild.

Vill du testa hur snabbt just din sida laddar? Gör ett test på Googles Test My Site. Här får du kostnadsfri feedback om laddtid, jämförelser med andra siter inom samma bransch samt tips på åtgärder för att korta ned laddtiden. Eller via Webpagetest där du också kan mäta laddtid och prestanda.

Tips är att registrera ett konto på Shortpixel för att optimera dina bilder.

Responsiv sida

Har du inte en mobilanpassad sida idag är det hög tid att se över det. Att din sida är optimerad för mobil och olika skärmstorlekar. Viktigt att din sida är anpassad då allt fler läser via mobilen och för att det är del av användarbarhet som är en rankningsfaktor hos Google.

Gör Googles mobilvänlighetstest av din webbsida här

Sökmotoroptimera bilderna

Även bilder är sökbara. Ändra därför namnen på dina bilder med relevanta sökord.

  • Skapa ett beskrivande filnamn samt en motsvarande alt-text till varje bild.
  • Använd bindestreck mellan orden och ha max 3 ord per bild.
  • Rensa även bort onödiga ord och använd inte å, ä, ö.

Exempel: violen-är-din-självklara-blomaffär-i-solna

Skriv hellre: violen-blomaffar-solna

Din metadata gör skillnad

Metadatan är en tydlig rankingfaktor och består av sidtiteln och metabeskrivningen. Om besökaren googlar är det denna info som de först ser och därför är det extra viktigt vad som står här. Sidtiteln och metabeskrivningen ska tillsammans beskriva ditt unika erbjudande och innehålla de viktigaste sökorden.

Ha beskrivande ankarlänkar

Använd ankarlänkar som kortfattat berättar om sidan man vill komma till. Undvik ”Läs mer” eller ”Vill du veta mer?” och skriv hellre med relevanta sökord och fraser: ”Ansök om körkortstillstånd” eller ”Anmälan till språkseminariet”.

Undvik stavfel

Google mäter även på om texten är välskriven så undvik slarvfel och stavfel.

Har du företag? Öka synligheten med Googles verktyg

Google My Business är ett enkelt sätt att få ökad synlighet och nå kunder via Google Sök och Maps och det är kostnadsfritt att registrera sin företagsprofil.

Google Search Console är ett annat vertyg som hjälper dig att ha koll på hur du optimerar webbplatsen för sökmotorer och veta vilka funktioner som är tillgängliga på Google Sök.